A apărut proiectul noii legi a educației. Chiar ministrul Câmpeanu spune că e posibil să fie modificat substanțial până la ieșirea din Parlament. Rămâne de neînțeles pentru mine de ce se modifică totuși o lege care nu funcționează decât de vreo trei ani. Dar, de-ar fi să o modifice, măcar să știe că suntem cu ochii pe ei. Așadar:
1. Clasa pregătitoare rămâne la școală. Cel puțin așa promite ministrul educației. Nu pun însă mâna în foc că va rămâne așa.Parlamentul e plin de surprize. Majoritatea părinților pe care îi știu s-au declarat mulțumiți de funcționarea clasei pregătitoare în școli. Nu au fost mari drame și nici copii prea mici ca să meargă la școală. Dacă ne-am întoarce înapoi, ar fi doar un moft ca să i se dea peste nas lui Funeriu.
2. Se preconizează un examen de admitere în liceele bune, acolo unde vor fi mai mulți copii decât locuri. Ministrul spune că se face la presiunile directorilor de licee, care vor și ei să aibă un cuvânt de spus. E și o recunoaștere voalată că sistemul care se baza pe mediile din școală generală este lovit de meditații și de șpăgi uriașe. Și, dacă aș fi răutăcios, aș spune că la licee se beneficia prea puțin. Dar vreau să cred într-adevăr că e vorba de competențe și competiție. Și, da, au dreptul să spună ceva despre copiii care vor ajunge în liceele lor. Ministrul Câmpeanu spune că va fi un sistem mixt și că nu vrea să suprapună admiterea peste Evaluarea Națională. Mie mi-e teamă că nu prea are de ales. Poate doar în situația în care se va da un examen național de admitere, ca pe vremea noastră. În mod natural, copiii buni se vor duce la liceele bune. Tot ce trebuie făcut este să împiedici corupția.
3. Nu este exclusă o treapta a doua la finalul clasei a-X-a. Nu am înțeles utilitatea ei nici atunci când exista, înainte de 1989. Să fie oare necesară pentru a ține copiii sub presiune să învețe tot timpul? Le va da copiilor voie să se mute de la un liceu la altul? Va fi un examen național? Unul local? Sunt multe întrebări și mi-e teamă că tema asta a fost pusă doar să distragă atenția.
4. Angajările profesorilor vor fi făcute direct de licee. Se mută pilele de la inspectorat la licee. Nu o să vedem mari schimbări în primii ani, dar va fi ilustrarea perfectă a zicerii că ”omul sfințește locul”. Dacă directorul va fi un profesionist, atunci alții vor veni lângă el. Dacă e pus pe căpătuială, într-un mandat o să ducă școala de râpă.
5. Se deschide o nouă mașină de făcut bani: ONG-urile pot organiza cursuri post-liceeale. Chiar aș vrea să știu cine sunt băieții care au strecurat în lege povestea asta și la cât se întinde piața asta.
În orice caz, odată intrată la mașina din Parlament, putem asista la modificări majore. Și aici va fi unul dintre acele momente în care putem să vedem cine este și ce își propune președintele Iohannis. E vorba de profesia sa, de domeniul pe care îl știe cel mai bine și în care trebuie să aibă opinii solide. De aceea mă aștept să preia din mers toată povestea asta și să-i dea ghidajul necesar, căci chiar am încredere că știe cum stau lucrurile, ce așteaptă profesorii, ce vor părinții și ce le trebuie elevilor. E chiar șansa de care are nevoie după lunile șovăielnice ale începutului. Deci, e bună treapta a doua, domnule Președinte?
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Noua paradigma educationala ar trebui sa fie ‚Scoala diferentiata pentru fiecare persoana !’. Intr-o lume unde asaltul informatiei si al schimbarii este regula de baza, fiecare individ trebuie scolit conform potentialului propriu, pentru un beneficiu individual si social maxim. Acest lucru face sa paleasca alte concepte invechite, precum examene formale periodice, finantare pe elev, numar de elevi la clasa, curriculum scolar etc. Se pare ca Finlanda a ajuns la acest concept si vede ca pentru un beneficiu individual si social maxim scoala trebuie sa se adapteze pentru a duce fiecare individ la potentialul maxim si nu invers , a cere indivizilor sa se adapteze la o scoala standard !