Dan C. Mihăilescu pleacă odată cu o idee generoasă

Îmi pare rău că Dan C. Mihăilescu nu o sa mai aibă emisiune la ProTV. Era o emisiune necesară. O spun cu atât mai mult cu cât am lucrat anii aceștia în televiziune și știu că nu am contribuit cu mare lucru la spațiul cultural românesc. Nu e că nu mi-aș fi dorit, dar mașinăria te împinge în altă direcție. Am vazut multe opinii pe tema asta, dar cea mai interesantă fraza din scrisoarea domnului Mihailescu mi se pare urmatoarea:
 
”Gabriela Popescu (directorul știrilor ProTV) a lăsat deschisă orice cale de revenire, cu condiţia găsirii unei surse credibile şi „cu blazon” de sponsorizare, de talia BNR, BOR, British Council şi altele asemenea. Ceea ce, pe unul nedotat socialmente şi financiar ca mine, îl depăşeşte în chip flagrant.”

 
Emisiunea sau realizatorul care să vină cu tot cu sponsor pe un spațiu tv este o discuție din ce în ce mai des întâlnită în spațiul tv, Si din ce in ce mai des aplicată. Nu știu dacă e greșit, nu știu dacă e bine, dar este o realitate.
Și moartea unei idei pentru care o generatie de jurnaliști s-a batut la inceputul anilor 2000: că editorialul trebuie dezlipit de comercial. La data cu pricina, noua generație de jurnaliști a încercat, cu succes parțial, să limiteze influența patronilor de presă care negociau contracte și apoi scriau editoriale. Se dorea la data respectivă o presă în care managementul să se ocupe puțin spre deloc de editorial. Nu e cu totul posibil, dar e mai aproape de modelul occidental. 
Chestiunea a funcționat câțiva ani și în România, dar apoi a dispărut odată cu banii din presă. Din pacate, ideea asta, oricât de generoasă, a murit. În fapt, imi spunea ieri un prieten că ”jurnalismul numai in interesul publicului” a murit si el.
Cert este că în perioada viitoare o să trecem printr-o nouă etapă. Jurnaliștii buni, cu produse valoroase, apreciate de public, s-ar putea să vină la pachet cu sponsorii lor. Le afectează asta integritatea? Vor lua decizii în interesul sponsorului și mai puțin al publicului? Cred că ține de fiecare, dar îndepărtarea de public nu e posibilă în totalitate pentru că dispare piața. În orice caz, discuția de abia se deschide.
 
Dar, odată cu această idee, este posibil să dispară și mulți jurnaliști care, vorba lui Dan C. Mihailescu, nu au dotarea socială și financiară care să le permită tipul acesta de presă. S-ar putea să avem o piață mai săracă, dar mai bine marketată. Sau, s-ar putea să avem doar o piață.  
Despre autor
Blogul striblea.ro s-a născut pentru a da voce pasiunilor mele, de la cărți la fotbal, gândurile mele care nu au loc la tv și, deseori, poveștile...

Un comentariu la “Dan C. Mihăilescu pleacă odată cu o idee generoasă

  1. Avatar Noni voc spune:

    Zicala: „Orice fapta buna trebuie pedepsita” se pare ca este valabila. Si unde vom ajunge? Sa propagam „multa piele” goala si multa incultura asociata cu nesimtire si grobianism. Vai, tara mea!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *