Cum arată o șpagă pentru viitor

Cu ceva ani în urmă, un fost ministru al transporturilor mi-a spus că în prima săptămână de lucru s-a trezit cu două sute de mii de euro sau dolari pe masă. Puși frumos în servietă cum vedeți voi în filme: teancuri peste teancuri. Numai fundița le lipsea. Omul zice că i s-a tăiat respirația. Și poate nu neapărat că nu mai văzuse atâția bani sau de modalitatea provocatoarea de dat șpaga ci mai ales de dialogul care a urmat:

-Pentru ce e asta?

-Păi pentru contractul y.

-Dar l-ați câștigat deja. S-au rezolvat și contestațiile, trebuie doar să-l semnez.

-Păi, cum să vă spun….

-Sunt obligat de lege să semnez. Ce problemă aveți?

-Sunt pentru viitor, domnule ministru. Ca să rămânem în sistem.

Evident că povestea ministrului nu are final. Nu unul pe care să-l știu. Nu știu cine erau cei care au oferit această sumă de bani. Dar și eu și ministrul ne întrebam atunci ce înseamnă a rămâne în sistem. Și nelămurirea mea a căpătat un răspuns cu acest articol din Ziarul Financiar, care ne spune cum au fost decontate plățile pentru lucrările de drumuri din România. Cele mai mari 30 de plăți din ultimul an.

”Cea mai mare parte a facturilor achitate în prima parte a acestui an sunt de fapt arierate, CNADNR livrând în continuare bani pentru lucrări din anii trecuţi pe care nu le-a plătit. Câteva exemple sunt plăţile realizate pentru construcţia unor autostrăzi precum Cernavodă-Medgidia, Medgidia – Constanţa sau Arad – Timişoara, proiecte ce au fost deja deschise circulaţiei de 2-3 ani.Astfel, compania de drumuri a plătit anul acesta o serie de facturi restante din anii anteriori, doar o parte din bani fiind direc­ţionaţi către continuarea lucrărilor aflate în derulare.”

Și acum să vedem lista

grafic autostrazi zf

Așadar, cel mai mare decont l-a primit Spedition UMB, compania versatilului domn Umbrărescu. Un decont pentru drumuri naționale, nu autostrăzi. De altminteri, deconturile pentru locurile doi și trei, bani de autostrăzi, nu ating la un loc decontul pentru compania băcăuană.

Asta spune și cum se văd prioritățile de la minister, unde și când trebuie să meargă cele mai mari sume de bani. Și mai ales de ce e bine să fii parte din sistem. Poți să ai mama contractelor și să faci pe mama lucrărilor, dacă mama și tatăl tău de la partid nu au grijă de tine.

Despre autor
Blogul striblea.ro s-a născut pentru a da voce pasiunilor mele, de la cărți la fotbal, gândurile mele care nu au loc la tv și, deseori, poveștile...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *