Blogul striblea.ro s-a născut pentru a da voce pasiunilor mele, de la cărți la fotbal, gândurile mele care nu au loc la tv și, deseori, poveștile...

Misteriosul caz al talentatului domn Moldoveanu

Mi-am petrecut după-masa citind cam tot ce s-a scris despre cazul de la Colegiul Tudor Vianu. Povestea inițială a fost publicată de Hotnews, a preluat-o cam toată lumea, dar de atunci a căpătat câteva nuanțe. Acestea au venit de pe site-uri mai puțin importante și din rețelele sociale. După ce am citit și comentariile de la articole, dar și Facebook-ul unor elevi de la Vianu, pot să spun că sunt câteva lucruri sigure.

1.Profesorul Severius Moldoveanu este unul dintre cei mai buni din branșa sa. Omul lucrează la nivel înalt cu rezultate și are la dispoziție elevi foarte buni. Rezultatele sale foarte bune, care se întind de-a lungul multor ani, nu sunt o întâmplare. Enorm de multă lume îl apreciază. 

2.Omul are simțul umorului, folosește ironia subtilă, nu sare calul, are verb și atitudine potrivită unor copii deștepți. Cei care scriu spun că are darul de a-și atinge elevii în mod rafinat, dacă nu se ridică la înălțimea cerințelor sale. Și astfel de episoade nu sunt rare.

3.Întâmplarea povestită există. Într-adevăr un elev s-a lăsat în genunchi în fața profesorului. Că a fost proprie inițiativă, cerința profesorului sau o glumă a clasei, asta trebuie să stabilească Inspectoratul după ce va asculta toate părțile. Cert este că elevului nu i s-a părut dramatic și nu s-a plâns de acest lucru.

4. Elevii de la Vianu se consideră o castă aparte. O să vezi multe comentarii în care se spune că ”nu toată lumea poate la Vianu”, că ”foarte mulți pleacă după primul an” și că ”la Vianu trebuie să reziști”. Reiese că acolo, cel puțin la clasele de olimpici, este o atmosferă de concurență și un spirit dur, dar de echipă.

Recunosc, și eu m-am înfierbântat la primele relatări, dar pe măsură ce citesc mai mult, aș privi nuanțele cu mai multă atenție. E clar că avem de-a face cu oameni deștepți și educați. E clar că acolo se împinge spre limite, atât educaționale cât și umane. Între oameni deștepți pot apărea situații în care atmosfera de minut sau cea generală să conteze în lămurirea unui gest văzut ca dramatic din afară. Iar dacă toată lumea are reprezentarea exactă a faptelor, lucrurile sunt în regulă.

De asta investigația ISMB trebuie să lămurească mai mult de o întrebare: i-a cerut sau nu unui copil să îngenuncheze? Zic că trebuie să așteptăm cu răbdare.

Dar până atunci să vedem niște lucruri cu adevărat relevante găsite în relatările celor care au mai multă sau mai puțină legătură cu cazul. De fapt adevăratele probleme ale unui sistem  bolnav.

Iată ce scrie Asociația părinților din Colegiul Vianu:

”În ce fel statul meu social de profesor (inclusiv la Vianu) este valorizat dacă colegii mei profesori își bat joc de truda mea de fiecare zi, notând discreționar, încurajând obediența și umilința?”

Și merge mai departe

”Atragem atenția că, din informațiile pe care le avem, acest incident nu este izolat și tinde să devină un fenomen, în special în unitățile școlare de elită. Umilirea elevilor, misoginismul, discriminarea, evaluarea și notarea discreționară reprezintă comportamente inacceptabile, totuși ignorate, minimalizate și tolerate cu prea multă ușurință, într-un sistem care se declară în beneficiul elevilor, dar care ajunge de multe ori să servească interesele personale ale altor persoane”

Citiți cu atenție acest comentariu până la final și veți afla că profesorii își pot șantaja elevii pentru note de trecere

”O sa-mi iau probabil un card de minusuri, dar … Vianu nu e pentru toti. Acolo este o alta atitudine, sunt alte asteptari. Nu toti cei care intra acolo reusesc sa si termine tot acolo, unii pleaca de buna voie, altii siliti de situatiile precare la anumite materii. Am intrat la Vianu in 95, pe vremea cand admiterea se facea cu examen la romana si mate, si am avut profesori extraordinari, care mereu au cerut de la noi mai mult decat in alte licee. Am avut colegi in situatie de corijenta la anumite materii, carora li s-a propus nota de trecere in schimbul transferului la alt liceu. Si atitudinea profesorilor poate fi catalogata ca neobisnuita, sau neconforma cu standardele, dar majoritatea elevilor de la Vianu sunt exact asa, diferiti si cu un alt gen de gandire.”

Să mergem mai departe la chestiunea financiară.

”La Tudor Vianu se întâmplă multe, cu care mă lupt de unul singur de aprox. 3 ani de când fata mea a intrat prin concurs acolo in clasa a V-a.
Pe scurt:

– au cerut bani, cică DONAȚII OBLIGATORII pentru utilarea laboratoarelor de informatică; de-atunci nu mai dau nici de ”cretă”;
– bani de fondul clasei, bani pentru cadouri de sărbători – numai părinții poartă vina – eu le dau, sigur, LE DAU BUNĂ ZIUA! și atât – sunt un paria printre părinți, dar mă lupt cu ei, cu toți dacă trebuie.”

Și iată chiar un subiect de investigație pentru ISMB:

”La acest liceu, o cunostintà- dirigintà la aX-a -nu dau nume, persoanà importantà, fostà lucràtoare in ISMB panà s-au schimbat culorile, …ARE rata la bancà platità din fondul clasei , iar Alinuta sefa clasei ii plateste lunar facturile de utilitati precum o secretara!!!”

Ce scrie mai sus este mult mai mult decât cazul profesorului Moldoveanu. Acesta are să răspundă curând pentru faptele sale, dacă acestea există. După ce vom fi uitat însă de el și de ele, tot ce citiți mai sus va rămâne și va dăinui. Și dacă le vom îndepărta este un câștig mai mare decât punerea sub lupă a unui profesor bun, dăruit cu o ironie la limită.

Foto dintr-un interviu acordat de Severius Moldoveanu elevilor săi.

 

4 răspunsuri la “Misteriosul caz al talentatului domn Moldoveanu”

  1. Dan spune:

    Domnule Striblea, ca absolvent al CNITV pot sa confirm ca impresia despre profesorul Moldoveanu descrisa aici este corecta si obiectiva.
    Dar trebuie sa va contrazic in cateva puncte:
    1. Motivul principal pentru care copii se transfera din Vianu nu e ca nu fac ei fata, ci ca parintii, obisnuiti ca ei sa fie „top of the class” ii terorizeaza sa continue si in Vianu. Dar in Vianu aceasta notiune nu exista. Va voi exemplifica: eu am fost in clasa de olimpici, deci unde concurenta e cea mai acerba. Per total am fost unul din cei mai buni, dar altii erau mai buni la mate, altii la fizica altii la chimie etc. Iar o parte nu aveau rezultate exceptionale, dar nu sufereau din cauza asta. Si nimeni nu le-a spus sa plece ca s-ar face de rusine.
    2. Nu vad cum ar putea cineva sa fie santajat ca pica sau cu o nota, cand conceptual notele efectiv nu au valoare in Vianu. Cine vrea 10 pe linie sa mearga la alt liceu. Nici nu cred ca ramane cineva corijent, poate doar in cazuri exceptionale.
    3. La fel cum articolul de pe hotnews.ro reflecta o opinie neverificata, si postarea de le siteul de Facebook al acelei asociatii de parinti este la fel. Opinia cuiva, nu un comunicat de presa.
    4. In total in famia mea au fost petrecuti 8 ani in Vianu, nici macar un leu nu s-a suspectat ca ajunge in buzunarul vreunui prof. Ba chiar nici nu imi amintesc sa fi existat fondul clasei in fiecare an, iar atunci cand exista ne cumparam creta din el, ca deh tara avea grija de noi.
    5. Cei patru ani de liceu au fost minunati – sunt sigur ca acest lucru s-a datorat faptului ca am fost tratat ca o persoana inteligenta, nu ca un pusti dezorientat.

    Sa dati in continuare dovada de profesionalism si sa nu promovati informatii neverificate… Cred ca atat liceul cat si domnul profesor au primit o lovitura acum, e nevoie de oameni onesti sa isi faca cum trebuie treaba.

    Cu stima

  2. Gica Contra spune:

    Stimate Domn,
    Și eu am copilul de trei ani acolo, tot de când a intrat prin concurs în clasa a V-a.
    Domnul pe care îl citați este cunoscut ca un cal breaz printre părinții clasei din care face parte. Mereu reclama câte ceva, mereu cu „toporul de brau”, copilul lui e cel mai bun dar toți profesorii îl nedreptatesc… Din astea 😉

    Sigur ca nu aveți cum sa verificați sănătatea mintala și probitatea surselor dumneavoastră dar mai cereți și alte opinii despre acest domn „…escu”

  3. Pâna când oligopedagogia nu va elimina din sistem toti profesorii performanti, nu vom avea postromânismul stabil dorit de Dusmania. Mai toata clasa politica, emanatie universitara, stie ca numai investitia masiva in Luminarea Poporului, in educultura pt toti, occidentalizează RO. Dar e mai usor de prostit si jupuit o gloata incapabila sa se documenteze si sa se apere civic! Evident, la politica de priponire a masilor in semiîntunericul tv-chat, achiezeaza si autoelitele, conservând convenabil ierarhia valorilor, cine e intelectualul dominant in jurul fiecarui fragil ciolan bugetar sau finantat extern. Sistemul e stabil, zice ca nu se va face niciodata nimic! Nici macar inceputul, un Congres al Intelectualilor care sa descrie Inapoierea domeniu cu domeniu: media, biblioteci, educatie, muzee, centre de documentare, librarii, malluri si camine culturale, patrimoniu, institutii…

  4. cristian spune:

    Eu am fost la ‘Mihai Viteazul’. Nici un coleg de-al meu nu ar fi tolerat un tratament asa cum se presupune ca a fost al domnului profesor Moldoveanu si imi este greu sa cred ca cei de la ‘Vianu’ sunt diferiti.
    Exista o atitudine elitista care era (mai mult sau mai putin) fundamentata pe renumele colegiului, atitudine afisata si promovata de profesori.
    Dar elitismul nu trebuie si nu poate fi sanctionat, tine de politica lor, daca oamenii nu vor sa isi educe copiii intr-un astfel de sistem, sa aleaga alte licee/ colegii.

    Oricum, mi se pare urat faptul ca aceasta ancheta nu s-a efectuat in mod discret, vorbim aici de un profesor care merita acest lucru, nu sa fie expus judecatii publice care mai intai trage si apoi pune intrebari. Asta spune mult despre profesionalismul celor care vor face ancheta. Chiar daca nu cei din Minister sunt responsabili de aparitia acestui caz in media, puteau sa tempereze opinia publica si sa ii incurajeze pe oameni sa astepte rezultatele anchetei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

severius-moldoveanu
severius-moldoveanu

Abonare newsletter