Blogul striblea.ro s-a născut pentru a da voce pasiunilor mele, de la cărți la fotbal, gândurile mele care nu au loc la tv și, deseori, poveștile...

Lidl și Kaufland cresc în România pe bani publici

Cred că ați văzut deja în jurul vostru că Lidl și Kaufland încep să rivalizeze cu MegaImage-ul la număr de magazine. La mine, pe o rază de un kilometru cred că găsesc vreo trei Lidl și un Kaufland. Sunt mai puține decât Mega pentru că nu dau francize, ci se dezvoltă pe forțe proprii. Micul lor secret se află însă într-un acord cu Banca Mondială, mai precis cu una dintre ramurile acesteia, International Finance Corporation.

Informația a publicat-o întâi The Guardian, care remarca faptul că în ultimii 10 ani cele două branduri au primit 900 de milioane de euro. De fapt, vorbim de o singură companie, Schwarz Gruppe, o proprietate a unei familiii germane, care deține ambele lanțuri de magazine. După cum o să vedeți în acest tabel, doar în 2013, Lidl a primit de la IFC 66 de de milioane de euro pentru dezvoltare în România. Sume similare sunt date pentru dezvoltare în Europa de Est și alte părți ale lumii.  Iar în acest tabel o să găsiți o listă de companii private, și din România, care au luat împrumuturi cu dobândă mică sau zero de la Banca Mondială.

Nu e nimic incorect sau ilegal pentru că scopul Băncii Mondiale este, pritre altele, să ducă la dispariția sărăciei și a inechității sociale, dezvoltând afaceri prin crearea de locuri de muncă. Banca Mondială este o proprietate a guvernelor lumii și este finanțată cu bani publici de la țările membre printre care și România. Aveți aici mai mult despre ea.

Doar că mi se pare ridicol ca din bani publici, puși la un loc de multe state, să dezvolți corporații cu profituri uriașe. Schwarz Gruppe e cel mai mare retailer din Europa și are cifre de afaceri de zeci de miliarde, cu vânzări nete de 74 de miliarde de euro. Iar politica de discounturi care i-a făcut atât de populari este undeva la limita legii, spune Bloomberg.

E adevărat, Lidl și Kaufland fac locuri de muncă în România. Majoritatea  sunt plătite prost și omoară plus-valoarea pe care ar putea-o aduce și alte ramuri. Magazinele lor vin lângă piețe, nu au nicio obligație să preia marfă de la producătorii locali și nici nu întâmpină piedici de la stat, piedici care să facă lor și altora.

Poate nu aș fi scris lucrurile astea, pentru că eu cred în virtuțile pieței libere, dar ceea ce se întâmplă este disproporționat. Am văzut cu ochii mei la Câmpulung Muscel moartea unei afaceri locale. Supermarketul Wolf, care a mers bine în oraș ani buni și care avea în majoritate produse românești locale, a murit în câteva luni, când Kaufland și Lidl au primit dreptul de a avea magazine fix în centrul orașului. Odată cu el au murit și micii vânzători de carne, pâine și pește din zonă. Mi s-ar părea ironic ca patronii lor să lucreze la raft la cele două magazine mai mari, unde se vând cu succes cârnați nemțești.

3 răspunsuri la “Lidl și Kaufland cresc în România pe bani publici”

  1. nidacov spune:

    Nea Striblea…la mori tu ca ai avut o revelatie neasteptata despre aceste magazine…asa…din senin ???

  2. alex spune:

    Pai e chiar foarte fairplay atunci cand esti capitalist si implicit de dreapta. Capitalul face regula, ce mai conteaza micul detaliul prin care BM, FMI si viitoarea NDB sunt finantate din bani publici. Important e sa ne dam de dreapta ptr ca stanga e comunista.

    Apropo, Tony Blair si laburistii din UK sunt comunisti?
    Statele din nordul europei si japonia care si-au investit profiturile in protectia sociala la fel?

    Chinexii si rusii sunt mai capitalisti si ma de dreapta decat culoarea partidelor pe care o reprezinta 😉

    Poate ca faza cu dreapta nu e decat o lozinca. Daca ne plac lozincile cu atat mai simplu pentru nu trebuie sa ne folosim creierul. Hai doar sa vorbim si sa promitem. Daca asta se vinde, asta producem. Dupa noi potopul 🙁

    ps: apropo nazismul tot de dreapta era 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

mere
mere

Abonare newsletter