Doamna Firea, soluția pentru taximetriștii nesimțiți e la PMB

Nu trecuseră nici 48 de ore de la protestul taximetriștilor.  Am vrut să iau o mașină de la Romană la Panduri. La Sheraton, o coadă de taxiuri. Îl iau pe primul dinspre trecerea de pietoni.

”Liber?

  Depinde unde mergeți.

  Păi în  Panduri, dar ce importanță are?

  Eu nu merg decât înainte, în Colentina.

  Dar nu aveți voie să refuzați curse, iar dacă vă retrageți nu mai stați în stație.”

Omul se burzuluiește nervos.

”Dar ce treabă ai dumneata dacă merg eu acasă? Ce, mata nu mergi acasă?

 Ba merg, dar eu nu sunt la lucru. Să știi că o să chem un Uber.

Nu ai decât.”

Omul este liniștit. Știe că mare lucru nu va păți. Că firma cel mult îi va opri stația și tableta câteva ceasuri, dar că în general e plină lumea de fraieri. Drept în fața lui, un coleg de la aceeași firmă, mă ia în mașină. Am spus să nu-i pedepsesc pe toți pentru un nesimțit. Și, într-adevăr, omul are bun-simț, zâmbește. Pune mâna pe telefon, își reclamă propriul coleg și mă invită să vorbesc cu un controlor. Decent, atent și săritor, așa cum ar trebui să fie un taximetrist. O altă față a aceleiași companii.

Câteva ceasuri mai târziu, după ce postarea mea s-a viralizat pe Facebook, patronul firmei mi-a trimis un mesaj în care îmi spune că-l va chema pe om să dea câteva explicații. Pentru că trebuie să asculte și versiunea sa. De acord. Dacă vrea mai multe date, va vedea între comentariile de pe FB și unul de la o doamnă care spune c-a fost refuzată de același taximetrist doar cu câteva minute mai devreme, dar că atunci nu stătea în Colentina.

Aștept răspunsul. Cel mai rău lucru, bănuiesc, care i se poate întâmpla este să piardă contractul cu firma. Dar nu cred, pentru că e vorba de o singură abatere și cine știe ce necazuri stăteau în calea omului. Și cred că pe asta își și bazează atitudinea. Nu există sancțiune de neîndurat în atare situație. Unde ar fi soluția?

Deunăzi, ne-a sunat în emisiune un taximetrist din New York.

”30 de ani am făcut taximetrie la New York. Am alergat după clienți ăn toate părțile, în sus și-n jos, în est și vest și așa face toată lumea. Problema aici, la voi, este că nu aveți reglementare. Indiferent de ce făceai sau ce greșeai sau cu cine aveai treabă, era un singur organism cu care aveam treabă: Comisia Taxiurilor de la Primărie. Noi îi spuneam Poliția Taxiurilor. Să te ferească Dumnezeu să ai treabă cu ei.” Omul a explicat că pentru o astfel de problemă sancțiunile sunt grave. 

Astfel a rezolvat în 30 de secunde o dilemă care ne macină de câțiva ani. Marea problemă a taxiurilor stă în lipsa de implicare a statului. Noi avem o comisie de transporturi la Primărie, dar cred că niciunul dintre voi nu știe cum poate să depună o reclamație. Și nici nu a auzit de vreo sancțiune. Câtă vreme nu ai să te plângi și câtă vreme amenințarea ridicării licenței nu există, atunci taximetria este la voia întâmplării. Adică e după oameni: unii vor sfinți locul, alții te vor scuipa din mașină. 

Aveți aici site-ul comisiei de la primăria New York. Da, au un site separat. Cu toate reglementările, cu toate actele necesare, cu știri zilnice. Și chiar cu o listă de întrebări frecvente. Iată una dintre ele: ”poate un taximetrist să refuze curse către aeroporturile Newark, JFK sau La Guardia?”  Interesant că asta pare singura posibilitate. Răspunsul? ” Doar în condițiile în care taximetristul a muncit mai mult de 12 ore.” Simplu și la obiect. Încearcă să refuzi o cursă în condițiile astea. 

E de ajuns să vrei să faci chestiunea asta și în două luni rezolvi cam tot ce se poate. Un număr public, reclamații verificate riguros, amenzi și ridicări de licență, excluderea din breaslă, toate ar face ordine. E deajuns să vrei. 

Nu rata niciun articol important

Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!

Despre autor
Blogul striblea.ro s-a născut pentru a da voce pasiunilor mele, de la cărți la fotbal, gândurile mele care nu au loc la tv și, deseori, poveștile...

13 comentarii la Doamna Firea, soluția pentru taximetriștii nesimțiți e la PMB

  1. Cătălin spune:

    Total de acord, ai greșit, ai plătit amenda.
    Să vezi cum se civilizează toată lumea.

    Și nu e valabil doar la taxiuri.

    Am copilași mici, îi trag de mâini dimineața să nu calce în căcații de pe trotuar. O amendă n-am văzut dată pentru un posesor nesimțit de animale…

    Când am fost prima oară în Barcelona, de exemplu, am fost anunțat: „Ai aruncat pe jos, amendă 50 eur direct, fără întrebări.”

    La noi poliția locală stă la țigară și aruncă pe jos chiștoacele așa că ce pretenții să ai. când m-am luat de un astfel de individ mai să-mi dea el mie amendă.

    Ăștia suntem. Săraci, proști, needucați.

    1. Catalin spune:

      Cred că există două moduri în care poți să dai de căpat la povestea asta: educație și reguli. Cu prima este clar c-am eșuat. A doua nu vrea să o ia nimeni în seamă.

  2. Intai si intai, sa dai autorizatia pe masina, nu aiurea. Momentan sunt unii smekeri care iau autorizatia de taxi, iar ei o dau cui vor. Primaria, efectiv, nici macar nu are lista cu toti soferii de taxi.

    Gandeste-te ca este o autorizatie pe masina, iar masina aia e impartita de 2 sau 3 persoane. Atat de haotic este totul.

  3. florin spune:

    Cat costa o Licenta la New York?Dar km? Sunt sigur 100% ca nici un taximetrist de la Taxi Nord nu va refuzat vreodata.Si grasa si laptoasa si devreme acasa vrem toti dar nu se poate.Ati facut reclamatii la CallCenter dar el traieste pe banii soferului.Ati sunat la ANPC sau la ARR sau la PMB unde are serviciul Control Transporturi in subordine?NU. Daca se va reglementa serviciul de taximetrie nu va putea fi su 3-3,5/km.

    1. Catalin spune:

      Da, sa fie 3 lei pe km ca în țîrile civilizate. Sunt de acord să plătesc un preț corect pentru un serviciu corect.

  4. Radu spune:

    Azi dimineata am vrut sa iau un taxi de la Gara Obor la Cora pantelimon, o cursa normala care nu ar fi costat mai mult de 10-12 lei. M-am oprit in dreptul unei masini de la taxi leone, i-am spus soferului unde vreau sa ajung, iar omu mi-a raspuns scurt 20 lei. L-am intrebat daca i-au furat aparatul sau ceva….ca nu inteleg cum a facut el calculul asta. Drept raspuns mi-a inchis geamul in nas si a plecat. Eu sunt convins ca si la 3lei/km de asemenea bisnitari nu vom scapa. Sunt vechi intr-ale taximetriri si au asta in sange. Daca o cursa va costa 30 lei el iti va cere 50. pana nu vor exista reglementari dure si amenzi pe masura si pana cand toti samsarii astia nu vor fi eliminati serviciile de taximetrie vor ramane la fel de proaste indiferent de pretul pe km.

  5. george spune:

    Toti desteptii vor sa fie sanctionati taximetristii, sa li se ia licenta, sa fie amendati, de ce nu sa fie impuscati…. Dqr mimeni nu spune ca felul cum se comporta reprezinta efectul umei legi proaste a taximetriei, dec in loc sa criticati efectul mai bine remediati cauza… Si iată un exemplu: in lege pornirea in cursă trebuie să fie egală cu tariful pe km. Ia puneti vă în locul taximetristilor, sta 15 minute in statia de taxi și când ajunge și el primul vine un client si merge de 3 lei, taximetristul il duce si se intoarce inapoi la coada, pentru că cea mai aproape statie e de unde

  6. george spune:

    Deci revin cu comentul, asadar, trebuie ilaturata cauza nu efectul. Toata lumea critica comportamentul taximetristilor dar acesta este efectul , cauza fiind o lege a taximetriei proasta, care trebuie urgent modificata daca vreti un serviciu de taxi ca in occident. Si sa dau un exemplu, cu specificatia ca exemplele pot fi mai multe: puneti va in situatia unui taximetrist onest: se aseaza la coada in statia de taxi si asteapta 15-20 de minute in satie pana ajunge primul, vine un client se suie si i spune: mergem pana la prima intersestie. Conform legii corect este obligat sa la duca, cursa face 3 lei, nimeni nu e obligat sa i dea basis, de ci primeste fix 3 lei. Ce face taximetristul? se intoarce la loc de unde a plecat(fiind cea mai apropiata statie), ia coada de la capat, si dupa alte 20 minute ajunge iar primul. Au trecut 40 de minute si el n-a castigat decat 3 lei. Nu e normal ca a doua oara cand vine clientul sa-l intrebe : ‘Nu va suparati, unde mergeti?’ si daca acesta merge tot la prima statie(ca acolo e metroul, pe care-l ia pina acasa), sa nu-i spuna brutal, nu merg, ci sa-i spuna elegant, ma retrag in Colentina…? Hai?, voi n ati face la fel? …. Si acum cauza: ia modificati legea si faceti pornirea minima 5 lei, nu egala cu km cat este stipulat in lege acum, chiar cu 1.39 lei pe km (cu toate ca e foarte mic si asta), sa vedeti ca nici un taximetrist nu va mai intreba unde mergeti, pentru ca chiar si la o cursa mica de o statie va castiga si el ceva, altfel puteti sa l amendati pana la sfantu’ asteapta sa si schimbe atitudinea si constiinta pentru ca, nu?, constiinta merge prin stomac…..

  7. george spune:

    Comportamentul taximetristilor reprezinta efectul, cauza fiind o lege proasta a taximetriei. Asadar trebuie remediata cauza, deci legea taximetrie. Sa dam un exemplu pentru intelegere: sa presupunem ca avem un taximetrist onest. corect, cinstit, care se aseaza in statia de taxi. Dupa 15 minut ajunge primul din coada, vine si la el un client, liber?, liber zice taximetristul conform legii, clientul se suie, duceti ma si pe mine pana la prima intersectie, taximetristul nu comenteaza, conform legii, la destinatie, cursa face 3 lei, clientul nu e obligat sa dea bacsis, ciubuc, etc. conform legii, deci da 3 lei si coboara. Ce face acum taximetrisul onest, cinstit, corect?( pe langa ca injura de toti mortii…), se duce inapoi in statia de taxi, ia din nou coada de la capat, dupa un sfert de ora ajunge iar primul. Deci in 30 minute el n a facut decat 3 lei. Pai nu e normal acum, cand vine iar un client, sa l intrebe: ‘Nu va suparati, unde mergeti?’ si cand acesta ii spune, vreau tot pana la prima intersectie,(ca acolo e metroul pe care l ia apoi pana acasa), sa i spuna, nu brutal, ca nu merge, ci elegant , ca se retrage in Colentina?, Hai?, voi ce ati face clientilor?, nu tot asa ati face?,….Deci concluzia, ia modificati voi cauza adica legea 38 a taximetriei, si faceti pornirea minim 5 lei, nu egala cu km cum este acum, sa vedeti ca nici un taximetrist n o sa va mai refuze cursa…pentru ca asa va castiga si el ceva la o cursa mica (si sa mai vedeti ca toti chitrosii care vor acum sa mearga cu taxiul cu 3 lei, ca esti obligat, ca asa e legea, urla ei, nu vor mai lua taxiul pentru curse d astea ci o vor lua lipa lipa per pedes, adica …pe jos….). Altfel puteti voi sa l amendati, reclamati, amenintati, injurati , impuscati, pana la Sfantu’asteapta, ca nu si va modifica constiinta, caci nu?, constiinta merge prin stomac….

    1. gabi spune:

      Comportamentul relational al unei persoane are la baza trasaturile de personalitate ale individului respectiv, factorii de mediu, educationali si culturali regasindu-se in mod diferit in subiectivitatea fiecaruia. Legea taximetriei este aceeasi pentru toti dar, din observarea empirica a acestei categorii, conduita taximetristilor este, evident, diferita. Comportamentul abuziv fata de consumatorul de serviciu de transport – adica fata de client – adesea este insa relevanta pentru motivatia celor care opteaza pentru aceasta ocupatie. A avea posibilitatea de a decide asupra ruperii inertiei si asupra deplasarii/opririi autovehiculului cu client cu tot, deci a fi la volan in calitate de conducator auto, NU echivaleaza cudobandirea dreptului de a dispune de client si de a-l trata asemenea unui colet din portbagajul masinii !!! Nemultumirea fata de tariful transportului cu taxi practicat in Ro poate constitui/deveni un obiectiv serios de lupta sindicala. Mai raman educatia, instructia, organizarea si leadership-ul. Pana acolo insa, obligatorie este conduita bazata pe BUN
      -SIMT si RESPECT reciproc.

  8. Viorel spune:

    Frumoasa povestea sa fie si adevarata …aai facut reclamatie nominativ pe ind firma …nu doer vorbe si vrei sa se schimbe ceva ?

  9. Cristi spune:

    Sunt unul din taximetristii din Bucuresti care isi vad de treaba si pe care se poate bizui oricand orice client. Problema cu reclamatiile la PMB: trebuie sa te duci personal acolo si sa depui o hartie scrisa cu numar de inregistrare(nu vad de ce nu s-ar face un site special pt taxi asa cum exista in alte tari si exact asa cum povestea domnul din New York) pentru clientul care doreste sa faca asa ceva este o pierdere din timpul sau(clientul fiind o data dezamagit de atitudinea taximetristului apoi de catre autoritati), daca face sesizare la firma de taxi asta poate duce pana la decolantarea masinii respective DAR daca cumva acea masina detine o licenta inchiriata a acelei firme nu se v a intampla nimik.
    Atat clientul cat si taximetristul care isi face treaba asa cum trebuie, la acest moment amandoi sunt bataia de joc atat a patronilor de taxi care tin tariful de 1.39 facand rabat la siguranta clientului cat si a confortului atat a clientului cat si a taximetristului care sta 12h minim in masina,pe patroni nu ii intereseaza decat sa incaseze planul zilnic si taxa de dispecerizare sau dupa caz chiria pe licenta; dar si a autoritatilor care nu aplica legea, in lege printre altele este stipulat ca daca ai avut condamnari penale nu mai poti face taxi, nu prea se aplica, in lege scrie tarif de zi tarif de noapte si tarif extraurban, pe usile taxiurilor scrie doar tarif unic zi=noapte, lipseste extraurbanul, autoritatile nu iau masuri pt fluidizarea traficului si pentru creearea benzilor de transport public asta duce automat la timp pierdut in trafic de client, lipsa statiilor de taxi IN ZONELE DE NECESITATE PT CETATEAN INCLUSIV AL MALL-URILOR sau existenta lor in parcarile de resedinta, blocarea statiilor de taxi de catre masini civile (daca sesizezi la politie spun ca nu au ce sa faca, gresit se aplica aceeasi sanctiune ca in stationarea in statiile de RATB). Pentru a putea depune o sesizare la PMB cu privire la o abatere a unui taximetrist trebuie sa va notati urmatoarele: nr de inmatriculare, indicativul si firma si nu in ultimul rand numarul de licenta si localitatea(acea bulina rosie de pe usa in cazul licentelor de bucuresti, in cazul; licentelor de if ar trebui sa va deplasati la primaria unde a fost autorizat iar in marea majoritate a cazurilor numele localitatii de autorizare pe if este stearsa pt ca baietii destepti sa poata avea clone). Pe aceasta tema pot sa vorbim zile intregi solutii exista mai trebuiesc introduse dar autoritatile trebuie sa se implice in aplicarea legislatiei. O zi buna va urez spor la treaba si imi cer eu scuze in numele colegilor care fac aceasta meserie de ras.

    1. Catalin spune:

      Cristi, multumesc pentru mesajul tau. Conteaza foarte mult ca exista oameni ca tine preocupati de meseria lor si de modul in care arata breasla. Spor la treaba! Sa ne vedem cu bine, chiar sibp pe traseu:)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ÎNAINTE SĂ PLECI

Poți primi toate noutățile direct pe email!